الف ) برنامه ريزي و مدیریت
-رهبری و مدیریت تدوين طرح های عملياتي در سطح ستاد شهرستانها در خصوص باروری سالم و مراقبت مادران ، سالمندان ، کودکان ، شیر مادر و تغذیه و .....
-رهبری و مدیریت تدوين طرحهاي مداخله اي بر حسب ضرورت در خصوص کلیه ارائه خدمات بهداشت باروری
-برنامه ريزي ،اجرا و ارزشيابي مناسبت هاي سلامت معاونت
-رهبری و مدیریت بر تدوین طرحهای ارتقای کیفیت
-رهبری و مدیریت بر تدوین تحقیقات بهداشتی
-رهبری و مدیریت بر جمع آوري تحليل ، و ارائه اطلاعات و گزارش در زمينه برگزاری کارگاهها و جلسات اموزش و تدریس موارد بهداشت خانواده
-رهبری و مدیریت بر تجزيه وتحليل آمار و ا طلاعات ارسالي به مراكز ومقايسه با حد انتظار و فعاليت دوره مشابه قبل
ب ) نظارت و پايش
-نظارت بر چگونگی انجام پايش فعاليت هاي مراكز بهداشتي درماني در خصوص باروری سالم و سرطانهای شایع
-نظارت بر چگونگی پايش فعاليت هاي پایگاههای بهداشتی در خصوص باروری سالم و سرطانهای شایع
-نظارت بر چگونگی پايش فعاليت هاي مطب های خصوصی در خصوص باروری سالم و سرطانهای شایع
-نظارت بر چگونگی پايش فعاليت هاي مراکز ارائه دهنده مشاوره قبل از ازدواج
-نظارت بر چگونگی پايش فعاليت هاي استریلیزاسیون واحد مامائی مراکز تابعه
-نظارت بر چگونگی پايش فعاليت هاي مراكز بهداشتي درماني در خصوص ارائه خدمات مادران باردار (مراقبت هاي قبل، حين و پس از زايمان )
-نظارت بر چگونگی پايش فعاليت هاي پایگاههای بهداشتي در خصوص ارائه خدمات مادران باردار (مراقبت هاي قبل، حين و پس از زايمان )
-نظارت بر چگونگی پايش فعاليت هاي مراكز بهداشتي درماني و پایگاههای بهداشتي در خصوص ارائه خدمات کودکان ، تغذیه و سالمندان
-نظارت بر ارسال دستور العملهای اجرائی به مراكز بهداشتي درماني ،پایگاههای بهداشتی و مطب های خصوصی
-نظارت بر چگونگی انجام طرحهای تحقیقاتی
-نظارت بر چگونگی اجرای طرحهای مداخله ای در خصوص افزایش کیفیت ارائه خدمات به مادران باردار (مراقبت هاي قبل، حين و پس از زايمان ) ، باروری سالم ، کودکان و.......
-نظارت بر چگونگی پیگیری موارد مرگ مادر و کودک
-نظارت بر توزیع نیروی انسانی
ج ) هماهنگي
-هماهنگي درون بخش :
-هماهنگي با واحد های آموزش بهداشت ، گروه بهداشت محیط ، بهداشت مدارس وگسترش و..... بر حسب ضوررت فعالیت
-هماهنگي با مراکز و پایگاهها و مطب های خصوصی بر حسب ضرورت
-هماهنگي برون بخش :با سایر نهاد ها در صورت لزوم
د ) اقدامات اجرائي
-رسيدگي به شكايات مردمي درزمينه باروری سالم و سرطانهای شایع و مشاوره قبل از ازدواج و ارائه خدمات به مادران باردارو ......
-رسيدگي به شكايات پرسنل بهداشتی
-همکاری در طرحهای بهداشتی تحقیقاتی
-تشکیل کلاس و جلسات آموزشی جهت پرسنل شاغل
و) پشتيباني
-پيگيري اعتبارات بهداشت خانواده
-بررسی و تائید اقلام باروری سالم مورد نیاز بر حسب بر آورد کارشناسان باروری سالم
-پيگيري جهت خرید تجهيز ات مورد نیاز بر حسب بر آورد کارشناسان بهداشت خانواده
-بررسي و تائید داروهاي پيشگيري از بارداري هر سه ماه يكبار جهت اعلام به معاونت بر حسب بر آورد کارشناسان تنظیم خانواده
-تائید نياز دفاتر و فرمهاي تنظيم خانواده و بوکلت مادران و.... جهت واحدهاي محيطي مراكز تابعه بر حسب بر آورد کارشناسان بهداشت خانواده و اعلام به معاونت
-تائید میزان مورد نیاز قرص و قطره آهن و مولتی ویتامین و قرص اسید فولیک در ستاد شهرستانها جهت توزیع در مراکز بر حسب بر آورد کارشناسان بهداشت خانواده
ز) ارزشيابي
-ارزشيابي کمی و کیفی ارائه فعالیت های باروری سالم ، و مراقبت مادران و ..... براساس بخشنامه هاي كشوري در مراكز بهداشتي درماني ، پایگاههای بهداشتی و مطب های خصوصی
-ارزشیابی پرسنل بهداشت خانواده بصورت سالیانه
-ارزشیابی میزان دسترسی به اهداف مد نظر در برنامه های عملیاتی تنظیم ، مادران و ...
ط) عضويت دركميته ها ، كميسيون ها، شوراها وجلسات كارگروه وگروههاي كارشناسي
شرح وظایف کارشناس باروروی سالم و جمعیت
-ترویج مفاهیم آموزشی در خصوص اهمیت ازدواج مناسب واهمیت فرزندآوری سالم
-تلاش در جهت ارتقای آگاهی زوجین در ابتدای زندگی زناشویی با هدف ارتقای رضایتمندی از زندگی زناشویی
-مشاوره در راستای افزایش بارداری های اردی وبرنامه ریزی شده
-مشاوره در راستای کاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزندان
-مشاوره در راستای کاهش میانگین فاصله زمانی بین ازدواج وفرزند اول
-مشاوره در راستای کاهش بارداری های پرخطر
-مشاوره در راستای کاهش سقط غیرقانونی وغیرشرعی
-تامین خدمات باروری سالم در راستای سلامت مادر وکودک
-ارتقای دانش ونگرش وعملکرد جامعه در زمینه عوامل مستعد کننده ناباروری
-تشخیص اولیه زوجین ناباروروارجاع آنان به سطوح بالاتر
-ارتقا وبهبود شاخص های مرتبط با سلامت مادران وکودکان با تاکید برفرزندآوری سالم
-همکاری ونظارت برجمع آوری ،طبقه بندی ،تجزیه وتحلیل اطلاعات وآمارهای موجود در زمینه گروههای هدف سلامت خانواده(باروری سالم وجمعیت)
-تهیه وتدوین برنامه های عملیاتی
-تهیه دستورالعمل های اجرایی مرتبط با برنامه باروری سالم
-پیشنهاد واجرای طرح های تحقیقاتی کاربردی به منظور شناخت مشکلات وبررسی وضع موجود در رابطه با گروههای هدف برنامه باروری سالم
-همکاری ونظارت برتهیه چک لیست ها واستاندارد سازی فرایندها
-ارائه نقطه نظرات وپیشنهادات به دفتر سلامت خانواده وجمعیت به منظور بهبود وضعیت باروری سالم
-تلاش وپیگیری تامین منابع مالی ،انسانی وتجهیزات مورد نیاز برنامه سلامت باروری
-توزیع کنتراسپتیوها بین مراکز شهرستان
-جلب مشارکت سایر بخش ها ی توسعه به منظور کاهش یا رفع مشکلات برنامه باروری سالم
-تلاش در جهت ارتقای آگاهی ومهارتهای عملی موردنیاز از طریق شرکت در کارگاهها،سمینارهاومطالعه کتب هاو...
-تلاش وپیگیری جهت تامین منابع علمی موردنیاز برنامه باروری سالم
-پایش فعالیت های انجام شده توسط کارشناسان واحد سلامت خانواده
-ارائه پیشنهاد وپس خوراند به منظور رفع مشکلات شناسایی شده در پایشها
-ارائه گزارش فعالیت های انجام شده به سطوح بالاتر
-همکاری در اجرای سایر برنامه های بهداشتی خارج از محدوده واحد سلامت خانواده در صورت نیاز
-جمع بندی آمار ارسالی از مراکز محیطی
-ارسال آمار به واحد بهداشت خانواده معاونت بهداشتی به صورت فصلی
-برنامه ریزی وتنظیم کارگاه ها وکلاسهای آموزشی برنامه سلامت باروری
-هماهنگی با مسئولین مافوق جهت تقدیر از پرسنل فعال در برنامه سلامت باروری
-آموزش پرسنل ستادی-رابطین متخصص ادارات مربیان مهدکودک وپرسنل جدیدالورود
-برآورد میزان داروهای پیشگیری از بارداری
-نظارت بر درخواست داروهای پیشگیری ازبارداری
-برنامه ریزی جهت معرفی افراد جهت انجام توبکتومی درکمیته شهرستانی
-جمع بندی آمار توبکتومی
-همکاری در برآورد حق الزحمه پرسنل گذارنده آیودی وفعال در برنامه توبکتومی
-برنامه ریزی جهت اجرای سالیانه هفته جهانی جمعیت
-هماهنگی با واحدهای محیطی جهت اجرای برنامه های آموزشی طی هفته مذکور
-نظارت وپایش مرکز مشاوره هنگام ازدواج ورفع نواقص آن به صورت فصلی-پایش انبار دارویی شهرستان به صورت فصلی
شرح وظایف کارشناس سلامت مادران
-اجرای برنامه های آموزش بهداشت عمومی در سطوح مختلف
-نظارت بر کمیت و کیفیت برنامه های اجرایی مراکز بهداشتی درمانی در حوزه سلامت مادران
-شرکت در برنامه پایش فصلی کسترش
-تجزیه وتحلیل و ارزشیابی اطلاعات مربوط به عملکرد مراکز بهداشتی درمانی در برنامه سلامت مادران
-تهیه و تدوین برنامه عملیاتی سلامت مادرانم
-شرکت در جلسات .کمسیونها .کمیته های فنی و تخصصی و کمیته های مرگ ومیر مادران و نوزادان
-تهیه و تنظیم گزارش از نحوه عملکرد و پیشرفت دربرنامه های بهداشتی مراکز تابعه و ارائه به مسئول واحد بهداشت خانواده
-هماهنگی و همکاری مداوم با سایر واحد های بهداشتی
-تهیه دستورالعملهای لازم در زمینه اجرای مراقبتهای ادغام یافته سلامت مادران
-نظارت به عملکرد ماما روستا ها و بهورز ماماهای تحت پوشش در شهرستان
-تهیه شاخصهای بهداشتی مربوط به برنامه مادران به تفکیک مراکز و مقایسه شاخصهای بهداشتی شهرستان با شاخصهای استانی
-بازدید از خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی
-برگزاری کارگاههای آموزشی مختلف متناسب با نیازهای شهرستان در سطوح مختلف ماما-پزشک-کاردان و کارشناس
-تامین و توزیع فرمهای مراقبتی و دفاتر مربوط به اجرای برنامه سلامت مادران
-برگزاری دوره های بازاموزی جهت بهورز –ماماو ماما روستاهای تحت پوشش
-پیگیری مستقیم مادران پر خطر شهرستان و گزارش به معاونت بهداشتی و معاونت درمانی دانشگاه
-توجیه نیروهای بدو استخدام (کاردارن یا کارشناس بهداشتی –ماما- پزشک)
-تهیه و توزیع رسانه های آموزشی مورد نیاز در برنامه مادران در سطوح مراکز بهداشتی درمانی
-هماهنگی با معاونت درمان شهرستان و تعمیم برنامه مادران بر اساس مراقبتهای ادغام یافته سلام مادران به بخش خصوصی
-هماهنگی با سایر شهرستانها دراعلام مادران باردار انتقال یافته و پیگیری به موقع مادران باردا رمهاجر
-ارسال اسامی ماردان باردار نشاندار شهرستان به کلیه بیمارستانها و معاونت بهداشت و معاونت درمان
-پیگیری روزانه مادران باردار پر خطر ترخیص شده از کلیه بیمارستانهای سطح شهر و اطلاع به کلیه مراکز شهری و روستایی تحت پوشش
شرح وظایف کارشناس سلامت نوزادان
- همکاری در تدوین برنامه استراتژیک وعملیاتی واحدوتهیه گزارش عملکرد وارسال به سطوح بالاتر
- شناخت مراکز تحت پوشش (موقعیت جغرافیایی- جمعیت و مراکز و پرسنل و..
- سازماندهی ونظارت بر مراقبت نوزاد در مرکز مراقبت 3تا 5 روز همزمان با غربالگری تیرویید
- پایش برنامه مراقبت از نوزاد در مراکز بهداشتی ودرمانی
- تهیه رسا نه آموزش در خصوص مراقبت از نوزاد
- پیگیری تکمیل وارسال فرم ثبت اطلاعات مراقبت نوزاد خارج بیمارستان در مرکز بهداستی ودرمانی به صورت ماهانه وارسال به معاونت بهداشت
- هماهنگی با بیمارستانهای تحت پوشش درخصوص فاکس اسامی نوزادن در معرض خطر از نظر انجام رتینوپاتی واسامی نوزاد ترخیص شده با رضایت شخصی جهت پیگیری این موارد
- پیگیری تکمیل فرم مراقبت نوزاددر معرض خطر در مراکز بهداشتی درمانی وارسال به معاونت بهداشت در پایان هر ماه
- پیگیری موارد مرگ نوزادان در بیمارستان واطلاع به سطوح بالتر وبرسی علل مرگ نوزاد شهرستان در غالب کمیته مرگ نوزاد به صورت فصلی
- برآورد تجهیزات وفرم های مورد نیازوپیگیری جهت خرید وتوزیع
- انجام سایرامور محوله تحت نظر مسول واحد
- شرح وظایف کارشناس کودکان واحد بهداشت خانواده درخخوص شیر مادر
- همکاری در تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی واحد و تهیه گزارشات عملکرد طبق ضوابط موجود و ارسال به سطوح بالاتر
- شناخت مراکز تحت پوشش (موقعیت جغرافیایی- جمعیت و مراکز و پرسنل و....)
- شناخت حیطه و شرح وظایف سایر واحدهای ستاد و هماهنگی درون بخشی جهت تامین اقلام مورد نیاز برنامه و پیشبرد اهداف برنامه کودکان
- پایش وارزیابی فرآیند شیر مادر درمراکز تحت پوشش شهرستان
- تامین اقلام مورد نیاز برنامه وپیشبرد اهداف برنامه شیر مادر
- تهیه گزارش بازدید واعلام به سر پرست واحد وپیگیری موارد نفص تارفع موارد
- برگزاری کارگاه درون بخشی وبرون بخشی وبرگزاری مناشسبت ها جهت نیل به اهداف برنامه عملیاتی
- پیگری برگزاری کارگاههای آموزشی 20 ساعت شیر مادر جهت کلیه مراقبین و36 ساعت جهت پزشکان
- همکاری در اجرای طرح های تحقیقاتی وپژوهشی
- پیگیری گزارش مشکلات مراکز وواحدهای تابعه وپیگیری موارد مرتبط
- جمع آوری آمار عملکرد مراکز وشاخص های مربوط به تغذیه انحصاری با شیر مادر به صورت 6 ماهه
- نظارت بر مرکز مشاوره شیر مادر در مراقبت اول 3تا5 روز وشناخت کودکان نیازمند تجویز شیر مصنوعی با توجه به دستورالعمل
- برآورد نیاز کوپن شیر مصنوعی وهماهنگی با معاونت فغذا ودارو جهت دریافت کوپن
- برآورد نیاز قوطی شیر جهت تجویز موارد شیر مصنوعی در مراکز روستایی
- ارزیابی مجدد بیمارستان های دوستدار کودک به صورت سالیانه وتکمیل چک لیست
- هماهنگی با بیمارستانها جهت برگزاری کارگاه شیر مادر در بیمارستان
- آموزش به نیروهای بدو خدمت
- انجام سایر امور محوله تحت نظرمسول واحد
شرح وظایف کارشناس سلامت کودکان
- همکاری در تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی واحد و تهیه گزارشات عملکرد طبق ضوابط موجود و ارسال به سطوح بالاتر
- شناخت مراکز تحت پوشش (موقعیت جغرافیایی- جمعیت و مراکز و پرسنل و.... )
- شناخت حیطه و شرح وظایف سایر واحدهای ستاد و هماهنگی درون بخشی جهت تامین اقلام مورد نیاز برنامه و پیشبرد اهداف برنامه کودکان
- پایش و ارزیابی فرایند های بهداشت خانواده در مراکز ، تهیه گزارش بازدید و اعلام به سرپرست واحد و پیگیری موارد نقص تا رفع موارد
- پایش بیمارستان های تحت پوشش ازلحاظ نظام مراقبت مرگ کودکان 1تا59 ماهه ( هربیمارستان یک باردرسال)
- آنالیزپایش ها ،آماروارسال به سطوح بالاتر وپایین ترهرشش ماه انجام مداخلات لازم جهت ارتقاء شاخص ها
- هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی وبرگزاری مناسبت ها جهت نیل به اهداف برنامه عملیاتی و برگزاری کمیته کودک سالم ، مانا ، مرگ کودکان 1تا 59ماهه هرسه ماه یکبار وهماهنگی با واحدهای ستادی
- برنامه ریزی و برگزاری کارگاه آموزشی ( مراقبت های ادغام یافته کودک سالم ، مراقبت ادغام یافته ناخوشی های اطفال ، ارزیابی تکامل کودکان ، مانا با اهمیت پیشگیری ازسوانح وحوادثدرکودکان ) جهت پزشکان وکارشناسان
- تلاش در اعتلای سطح علمی وشرکت درکارگاه ها وکلاس های آموزشی
- آموزش به نیروهای بدوخدمت
- همکاری در اجرای طرحهای تحقیقاتی و پژوهشی
- جمع آوری واستخراج آمار عملکرد واحدهای محیطی و آنالیز ( آمار اطلاعات مراقبت ادغام یافته کودک سالم ، غربالگری تکامل کودکان ، ،آمار جمع بندی اطلاعات کودکان 2ماهه تا 5ساله ، آمار اطلاعات مانا درشیرخواران زیر2ماه ،آمار مراقبت نوزادی هرسه ماه وشاخص برنامه کودکان هرشش ماه ) وارسال فیدبک به مراکز وارسال شاخص ها وگزارشات موردنیاز به سطوح بالا با همکاری مسول واحد درموعدمقرر .
- تهیه گزارشات عملکرد طبق ضوابط موجود و ارائه درجلسات
- برآورد فرم ها، اقلام بهداشتی، تجهیزات مصرفی و غیر مصرفی برنامه کودکان و پیگیری تا حصول نتیجه
- پی گیری گزارش مشکلات مراکز و واحدهای تابعه و پی گیری موارد مرتبط
- جمع آوری، گردآوری دستورالعملها ومکاتبات لازم با مراکز
- گزارش دهی مرگ کودکان به سطوح بالاتر وتکمیل پرسشنامه مربوطه وثبت آن درنرم افزار CSO وآنالیز مرگ های 1ماهه تا 59ماهه خارج بیمارستانی و در بیمارستان های تحت پوشش
- هماهنگی با بهزیستی جهت غربالگری تنبلی چشم کودکان ونظارت براجرای آن
- هماهنگی جلسات درون بخشی با سطوح ستادی و محیطی و ارائه راه کار به منظور افزایش آمار و عملکرد و بهبود کیفیت ارائه خدمات کودکان با همکاری مسئول واحد
- تکمیل نرم افزار CHS ، CHO (برنامه عملیاتی ، تجهیزات ، هسته آموزشی ، اطلاعات آموزشی پرسنل و..)
- ثبت اطلاعات جمع آوری شده درخصوص شاخص عدالت درسلامت (کم وزنی کودکان زیر5سال ) درسایت معاونت بهداشتی
- انجام سایرامور محوله تحت نظر مسول واحد
شرح وظایف کارشناس سلامت میانسالان
1-مشارکت در برنامه ریزی عملیاتی متناسب با شرایط ونیازهای منطقه ای ومشارکت در تدوین استانداردها دستوروالعملهای اجرایی در چهار چوب ضوابط تعیین شده در خصوص سلامت میانسالان
2-نظارت وبازدید از واحدهای مختلف اجرایی به منظورانطباق با دستورالعملهای صادره وپایش وارزشیابی برنامه ها اجرایی پیش بینی شده سلامت میانسالان
3-کمک در امر تهیه پروتکل های آموزشی برنامه سلامت میانسالان بر اساس نیازهای منطقه ای بدست آمده از مطالعات بررسی ها
4-همکاری در امر آموزش وبازآموزی نیروی انسانی رده های مختلف بهداشتی استان در خصوص برنامه های سلامت میانسالان
5-مشارکت دراجرای برنامه های بهداشتی مربوطه وبررسی مشکلات ونا رسایی های موجود وارائه پیشنهاد وراهکارها ی اصلاحی
6-همکاری در تشکیل وشرکت درکمیته های علمی وفنی سلامت میانسالان در صورت نیاز
7-نظارت برنحوه اجرای برنامه های اموزشی سلامت میانسالان در واحدهای محیطی شهرستان
8-کمک در امر اجرای برنامه های آموزش همگانی ونظارت برنحوه اجرای آن
9-مشارکت در طراحی،تهیه وتدوین مفاد وابزار کمک آموزشی مربوطه
10- تلاش وپیگیری در جلب مشارکت در هماهنگی های درون بخشی واقدام لازم برای تامین وتدارک منابع مورد نیاز برنامه های ذیربط
11-مشارکت در باز آموزی مربیان مراکز آموزش بهورزی ونظارت بر نحوه اجرای برنامه های آموزشی سلامت میانسالان
12-مشارکت در طراحی ،پیشنهاد واجرای طرح های تحقیقاتی جهت ارائه راهکارهای اصلاحی
13-تلاش در جهت انجام برنامه های آموزشی گروههای هدف با هماهنگی درون بخشی وبرون بخشی با سایر ارگانها ذیربط (استانداری،آموزش وپرورش،بهزیستی ،شهرداری ،کانون باز نشستگان و...)
14-جمع آوری اطلاعات وامار وتجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده وارائه نتایج به مسئولین مربوطه
16-تلاش در جلب مشارکت وهمکاری گروههای مردمی وداوطلبی جامعه در جهت اجرای هر چه بهتر برنامه
17-تهیه وتنظیم گزارش عملکرد برنامه ها جهت ارائه به مقامات ذیربط
18-تلاش در جهت توسعه وارتقای دانش ومهارت شغلی خود
19-انجام سایر امور مربوطه طبق دستور مقام ما فوق
شرح وظایف کارشناس سلامت سالمندان
-تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی سالیانه سلامت سالمندان
- تهیه و تنظیم گزارش عملکرد برنامه سلامت سالمندان به صورت فصلی و سالیانه
- تنظیم و هماهنگی جهت اجرای برنامه های روز جهانی سالمندان
- نظارت بر عملکرد واحدهای محیطی در زمینه اجرای برنامه سلامت سالمندان
- دریافت آمار ارسالی از مراکز و خانه های بهداشت
- بررسی آمارهای دریافتی از واحدهای محیطی
- ارسال پسخوراند در زمینه آمارهای بررسی شده به مراکز و خانه های بهداشت
- ارسال آمار فصلی برنامه سالمندان به واحد سالمندان ستاد دانشگاه
- هماهنگی با واحد سالمندان گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه و کارشناس مسؤول برنامه
- آموزش پرسنل محیطی، ستادی رابطین متخصص ادارات در زمینه سلامت سالمندان (طبق برنامه عملیاتی و یا براساس مناسبتهای تقویمی)
- هماهنگی با واحد مشارکتها و دعوت رابطین بهداشتی ادارات و ارگانها جهت شرکت در کمیته سالمندان
- عضویت در کمیته سلامت سالمندان
- آموزش سالمندان
- ارسال آمار آموزشی برنامه سالمندان به واحد سالمندان ستاد دانشگاه
-تدوین مداخلات ضروری بصورت نامه به مراکز محیطی یا هماهنگی با کانونهای بازنشستگی در جهت ارتقاء شاخص برنامه در طی سال
-برگزاری جلسات شورای سلامت سالمندی در فرمانداری با رابطین کلیه ادارات دولتی و بررسی عملکرد ادارات بصورت فصلی در خصوص برنامه سالمندان